Városlista
2024. szeptember 20, péntek - Friderika

Hírek

2012. Január 04. 12:24, szerda | Belföld
Forrás: mno.hu/Financial Times - Fotó: Reuters

Elektromosan: egyelőre csak rövid utakra

Elektromosan: egyelőre csak rövid utakra

Autógyártók és iparági elemzők szerint nem zsákutca az elektromos autókba fejlesztési milliókat ölni, de egyelőre nem igazán akar beindulni a piac.

Egy-egy autótípus elektromos változatának ára akár duplája is lehet a benzines modellének. Akinek van rá pénze, annak rövidebb utakra ideális választás lehet a környezettudatosság.

Nem igazán akar beindulni az elektromos autók piaca a magas árak és az egyelőre még mindig szűkös kínálat miatt. A Nissan és a General Motors is jóval kevesebb autót értékesített tavaly, mint amennyire a japán és az amerikai autógyárnál számítottak. A Nissan a Leaf, míg a GM a Chevrolet Volt típussal próbálkozott az elektromos autók piacán: a két autógyár mintegy 30 ezer darabot tudott értékesíteni. Pedig ezen járgányok már az új generációs, újratölthető akkumulátorokkal vannak felszerelve.

A GM-nél korábban elismerték, hogy valószínűleg nem teljesítik a kitűzött célokat, s nem érik el a tízezres lélektani határt, ami az eladásokat illeti. A japánoknál sem sokkal jobb a helyzet, igaz, novemberig a Nissan húszezer elektromos autót már el tudott adni, de helyzetüket több dolog is nehezítette az év során, melyeket a márciusi földrengés csak tovább tetézett. A cég stratégiai tervezéséért felelős ügyvezető igazgató, Andy Palmer szerint nem vészes a helyzet: az eladások „kis mértékben vannak az elvárások alatt”.

A Nissannál az idén mintegy 40 ezer Leafet gyártanának és a távol-keleti márkához hasonlóan a GM-nél is jelentősen növelnék a legyártott elektromos autók számát 2012-ben.

Autógyártók és iparági elemzők szerint még túl korai lenne pálcát törni egy olyan technológia felett, amelynek hatásai nem években, hanem sokkal inkább évtizedekben mérhetők. A szerény értékesítési adatok egyik oka a piacon lévő modellek alacsony száma, de az idén ez változhat, ugyanis 2012-ben a BMW, a Toyota és a Renault mellett több autógyár is piacra dobja elektromos autóit.

Állami támogatások az elektromos autózásért

Sokak szerint a mai hagyományosnak nevezett autók egyik életképes és hosszú távú alternatívája lehet az elektromos autó. Ugyanakkor néhány kisebb, elektromos autógyártó igen sikertelen évet tudhat maga mögött: a norvég Think Global bezárta kapuit, ahogy a kaliforniai Aptera Motors is, mely háromkerekű járgányokkal próbálkozott.

A lítiumion-akkumulátorok továbbfejlesztése azonban életet lehelhet az iparágba. A Leaf például akár 150 kilométert is megtehet újratöltés nélkül. Nyugaton ráadásul több kormány is különböző módon próbálja az elektromos autók világába terelni az autóvásárlókat. Nagy-Britanniában ötezer fontos, míg Franciaországban ötezer eurós támogatásokat is meg lehet csípni. Egyes államokban „elektromosan” olcsóbb a parkolás, de akár a buszsávot is használhatják a környezettudatos sofőrök. Az autógyáraknak is kijut a „jóból”: az Egyesült Államokban és Franciaországban például állami kölcsönökkel segítik a technológiai fejlesztéseket.

Ami eltántoríthatja a vevőket

A legnagyobb kritika az elektromos járgányokkal kapcsolatban általában az, hogy rendkívül drágák, valamint még mindig igen kevés kilométert képesek megtenni újratöltés nélkül – tehát kicsi a „hatótávolságuk”. Állami támogatások mellett a Citroën C-Zerója mintegy 30 ezer eurót kóstál, mely a jelenlegi igen barátságtalan forint-euró árfolyamok mellett majdnem 9,5 millió forintot tesz ki. A Nissan Leafért Angliában az ötezer fontos állami támogatás mellett is 25 ezer fontot (9,375 millió forint) kérnek az autókereskedésekben.

Egy amerikai felmérés is megerősíti: a fogyasztói elfogadás legnagyobb akadálya az igen magas ár. A Ford Focus elektromos verziója például 32 500 dollárt (7,8 millió forint) kóstál. A kocsihoz egy „otthoni töltő” további plusz 1500 dollár. Összehasonlításképpen ugyanennek a modellnek egy benzines változatához már féláron hozzá lehet jutni.

A brit Autocar magazin szerint ezek rendkívül magas árak olyan kocsikért, „amelyek nem képesek 160 kilométernél többet megtenni, hogy aztán a töltőállomáson álljanak órákig”. Mert ugye a „gyors töltéssel” még hadilábon állnak az autógyárak. Ugyanakkor a Nissannál nem aggódnak emiatt: a Leafek ugyanis csatlakoztatva vannak az internetre, így a cég rendelkezik adatokkal azok futásteljesítményeiről. Ezek szerint a vásárlók kevesebb mint 30 kilométert pakolnak kocsijaikba naponta. „Amikor az emberek megveszik ezeket a kocsikat, azokat inkább rövidebb utazásokra használják” – mondta a cég ügyvezetője.

Budapesten is komoly fejlesztések mentek végbe a környezettudatosság jegyében. Mint azt korábban megírtuk, hat, elektromos autókat töltő, új közterületi kútoszlopot adott át Budapesten az Elmű-Émász az E-Mobility Network tagjaival közösen, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ támogatásával. >>>>>

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 20. 07:49, péntek | Belföld

Indul a Mindannyiunké a tér rajz-, fotó- és kreatív pályázat

2024. Szeptember 20. 07:45, péntek | Belföld

Magyarország mentességet kér az uniós menekültügyi és migrációs szabályok alkalmazása alól

Mentességet kérünk az uniós menekültügyi és migrációs szabályok alkalmazása alól, mert azzal Brüsszel Magyarországot is bevándorlóországgá tenné

2024. Szeptember 20. 07:42, péntek | Belföld

Orbán Viktor: növelni kellett az árvízvédelmi készültség alá vont területek hosszát

Az ország a helyzet komolysága ellenére is biztonságban van, sem eszközben, sem élőerőhiányban nem szenved az árvíz elleni védekezésben - jelentette ki a miniszterelnök sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

2024. Szeptember 20. 07:41, péntek | Belföld

Árvíz - OVF-szóvivő: mindenütt megfeszített munka folyik

Mindenütt megfeszített munka folyik a Duna mentén, a Szigetközben már az árvízi jelenségeket figyelik a vízügyes szakemberek, a Dunakanyarban pedig gyakorlatilag befejezik a homokzsákos erősítéseket